Philip Hanson – Kim jest nowy kierowca Hypercara AF Corse #83?
Już przez zaczęciem weekendu wyścigowego w Bahrajnie, kończącym WEC na sezon 2024, wiedziano, że Robert Szwarcman nie zostanie z prywatnym Ferrari na sezon 2025. Plotki o zmianie Ferrari 499P na bolid Indycar przez Izraelczyka pojawiały się od jakeigoś czasu. AF Corse nie było mu dłużne i kilka dni przed finałem WEC potwierdziło podpisanie Brytyjczyka, Philipa Hansona, na rok 2025.
Kim dokładnie jest Philip Hanson, jaką miał ścieżkę kariery i co osiągnął, aby trafić do obecnego zespołu Roberta Kubicy i Yifei’a Ye?
Początki kariery, czyli skąd on się w ogóle wziął?
Początki kariery Hansona różnią się od wielu innych kierowców, którzy występują w ściganiu prototypami. Albowiem, nie wywodzi się on z drabinek bolidów jednomiejscowych.
Zadebiutował on w Britcar Endurance Championship w 2016, wygrywając mistrzostwo współczynnikiem podiów, po tym jak jego załoga, zawierająca samego Hansona i Nigela Moora, wyrównała się punktami z załogą Jacob’a Mathiassen i Steve’a Fresle. Hanson, na koniec sezonu w Wielkiej Brytanii, wygrał również wyścig w British LMP3 Cup. Na łamach sezonu 2016/2017, wziął on udział w Asian Le Mans Series w klasie LMP3, gdzie po wygraniu dwóch wyścigów, zdobył tytuł.
2017 – 2019: Pierwsze kroki w LMP2
W 2017, Hanson po raz pierwszy wystartował w klasie LMP2. W ELMS, kontynuował starty z ekipą Tockwick, pojawiając się w ich barwach na trzy weekendy wyścigowe WEC.
Kariera Hansona w tym momencie przybrała na prędkości. W 2018 przeniósł się do United Autosports, dla których wystartował w całym sezonie ELMS i zdobył dwa zwycięstwa. Wystartował również na tegorocznym Le Mans, lecz jego załoga wyścigu nie ukończyła przez wypadek. W roku 2019, Hanson ponownie wygrał tytuł LMP3 w Asian Le Mans Series, wraz z Paulem di Restą. Całą kampanię ELMS 2019 startował z Filipem Albuquerque, aby zostać czwartym zespołem w klasyfikacji kończącej sezon.
2020 – 2023: Serie wielu sukcesów, jak i porażek
Rok 2020 nie był kolorowy pod względem sytuacji międzynarodowej, lecz to nie przeszkodziło Hansonowi i zespołowi United na dominację w LMP2. Pomimo jednej rundy, w której musieli się wycofać z powodu awarii, wygrali tytuł WEC bez problemu, gdyż na każdej późniejszej rundzie, najgorszym wynikiem ich załogi była trzecia lokata. Wiąże się to również z zwycięstwem w wyścigu Le Mans, i dzięki niemu Hanson został najmłodszym zwycięzcą sezonu w WEC.
Lokalna dla Hansona ELMS również była mu miła. Po wygraniu trzech wyścigów, jak i zdobyciu trzecich miejsc na pozostałych rundach, zagwarantował sobie on wraz z Filipem Albuquerquem mistrzostwo Europy.
Rok późniejszy nie rozpieścił aż tak Brytyjczyka, jak 2020. Pomimo dobrze zapowiadającej się kampanii, po dwóch zwycięstwach, nieukończenie Le Mans zatrzymało nadzieje na obronienie mistrzostwa. Finalnie, w 2021, Hanson jak i jego obydwie załogi wróciły do domów bez żadnego tytułu mistrzowskiego. W ELMS, United nie dało rady sprzeciwić się dominacji Team WRT #41, gdzie w owym roku jeździli przyszli partnerzy zespołowi Hansona – Robert Kubica i Yifei Ye.
Ponownie jak w 2021, jego następca również był bez wielkich sukcesów. W World Endurance Championship, skład United z Hansonem w składzie nie dał rady wywalczyć ani jednego podium. Porównując do poprzednich lat, można uznać to za słaby rok. W Europejskiej Serii Le Mans, po jednym zwycięstwie, załoga Hansona zajęła trzecie miejsce w klasyfikacji.
Po raz szósty, Hanson startował w WEC w roku 2023, ponownie łącząc Mistrzostwa Europy, i Mistrzostwa Świata na długim dystansie. United Autosports nie było na tyle konkurencyjne, aby wbić się do „Polskiej” Walki o ostatni tytuł w klasie LMP2. Ustanowiło ich to na trzecim miejscu w klasyfikacji końcowej, odrazu za Inter Europol Competition i Team WRT. Lecz umiejętności Brytyjczyka nie zostawiły go na lodzie po tym, jak klasa LMP2 znikła z WEC.
2024 – 2025: Hypercary i przyszłość
Na rok 2024, Philip Hanson przeniósł się do Hertz Team Jota, wystawiającej w WEC dwa prywatne Porsche 963. Dołączył on do Olivera Rasmussena i Jensona Buttona w Hypercarze z numerem #38. Równolegle, załapał się na posadę trzeciego kierowcy na rundy Michellin Endurance Cup w zespole JDC-Miller MotorSports. Owy zespół prowadzi program w serii IMSA, również używając do tego Porsche 963.
Sezon WEC zakończył on na dziewiętnastej lokacie mistrzostwa kierowców Hypercar, równolegle z resztą załogi #38, którzy nie ominęli żadnej rundy. Najlepszym ich rezultatem było szóste miejsce na Fuji Speedway. Ich drużyna zdobyła wicemistrzostwo dla zespołów prywatnych, tzw. FIA World Cup for Hypercar Teams, przebijając m.i.n AF Corse #83 Roberta Kubicy i Yifei’a Ye. W IMSA, Hanson uklasyfikował się na trzynastej pozycji w mistrzostwach kierowców, po zdobyciu jednego podium. Jego zespół skończył na pozycji dziewiątej z dziesięciu możliwych.
Na rok 2025, co już wiemy, dołączy on do prywatnego AF Corse w WEC. Zostanie w nim drugim kierowcą, który nie jest wspierany przez samo Ferrari, po Robercie Kubicy. Poprzednie osiągnięcia, jak i doświadczenie Hansona, może być tym, czego brakło załodze 83 w tym roku. Sezon WEC rusza na koniec lutego i dopiero wtedy zobaczymy wspólne zmagania Polaka, Brytyjczyka i Chińczyka na torze Lusail w Katarze.
Źródła: The Standard UK, Oficjalna strona WEC, Oficjalny profil AF Corse na Instagramie, Porsche Press Database, Oficjalna strona United Autosports
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
1 comment