Hypercar McLaren w WEC od 2027!

McLaren w WEC nie jest dla nas wszystkich zupełnie nową informacją. Brytyjski zespół z siedzibą w Woking sugerował, że wkrótce będzie im dane dołączyć do najsilniejszej stawki Endurance od wielu lat. Były plotki, że McLaren ogłosi to dopiero podczas weekendu Le Mans, lecz zdecydowali się na to… w zwyczajny czwartek.

„Wróciliśmy!”

Zak Brown, CEO McLaren Racing, o powrocie brytyjskiego zespołu do najwyższej klasy wyścigów długodystansowych w 2027.

McLaren w WEC – kto obsłuży program? I co to oznacza dla United Autosports?

Wraz z pojawieniem się ekipy McLaren w WEC w stawce Hypercar jednocześnie jakiś zespół musi zająć się obsługą danego programu, jak robi to np. Team WRT dla BMW, czy robiło sezon wcześniej Iron Lynx dla Lamborghini. Zazwyczaj owe zespoły są już w jakiś sposób ze sobą związane, bądź ogłaszają swoją współpracę dopiero przed rozpoczęciem projektu.

Dla McLarena operatorem Hypercara zapowiada się United Autosports. Brytyjski zespół już operuje McLarenami 720S LMGT3 EVO w European Le Mans Series i World Endurance Championship. Samego McLarena i United Autosports łączy postać Zaka Browna – który poza swoją rolą Dyrektora Generalnego w zespole z Woking, jest jednym z założycieli United Autosports.

Hypercar McLaren w WEC od 2027!
Mclareny 720S EVO, jakimi posługuje się United Autosports w WEC.

United Autosports w przypadku podjęcia się współpracy z McLarenem obsługiwałoby programy Hypercar, LMP2 i LMGT3 jednocześnie. Jedynym zespołem, który to obecnie robi, jest AF Corse – choć tutaj współpraca sztabu z Piacenzy a ekipy Ferrari jest mniejsza.

ZOBACZ TAKŻE  Kto jedzie do Francji? Wstępna lista startowa 24h Le Mans 2025

Koniec LMP2 dla United Autosports?

Może to oznaczać koniec programu LMP2 dla United Autosports. Wiele zespołów LMP2 z WEC w 2023 zakończyła swoje starania w LMP2 wraz z rozpoczęciem operowania Hypercarem. Z jedenastu załóg i siedmiu zespołów ostały się…trzy zespoły i cztery załogi. Poza dwoma załogami United Autosports było to Inter Europol Competition i Vector Sport.

Owy Brytyjski zespół ma naprawdę dobrze rozbudowany zespół w kategorii LMP2. Posiadając dwa auta w ELMS, jak i dwa auta w IMSA, zakończenie ich mogłoby odciążyć budżet przed Hypercarem. Prowadzenie takiego programu nie jest tanie, szczególnie z regułą dwóch samochodów na zespół fabryczny w WEC.

Nie koniecznie musi to też oznaczać koniec, albowiem przenosiny wszystkich LMP2 do kategorii Pro/AM również jest możliwe – owe samochody są tańsze w operacji, gdyż kierowca brązowy wnosi więcej funduszy do zespołu. McLaren w WEC nie musi zresztą borykać się z problemami natury pieniężnej. Zespół ma dobre zaplecze finansowe, zatem zostało czekać na dalsze komunikaty co do przyszłości i tożsamości zespołu, jaki się zajmie nowym zgłoszeniem do WEC.

Czy znajdzie się miejsce? McLaren, Ford, Genesis…

WEC od pojawienia się konstrukcji Hypercar cieszy się niesamowitą popularnością wśród kibiców, zespołów i producentów. Obecny maksymalny limit aut w stawce to 40, choć limitem jest również miejsce garażowe na torach, gdzie rozgrywają się rundy WEC. Hypercarów i LMGT3 jest obecnie po 18, co sumuje się do 36 zgłoszeń. Lecz jak pomieścimy wszystkich na Le Mans, gdzie będzie jeszcze klasa LMP2?

ZOBACZ TAKŻE  Dominacja Ferrari. Podsumowanie 1812km Kataru WEC

Wraz z przewidywanym dołączeniem Forda, McLarena i Genesis do stawki, owe miejsce się skończy. ACO będzie musiało działać i o wiele bardziej wybiórczo akceptować zgłoszenia, czy też przejść do diametralnych kroków, które mogą być drastyczne dla zespołów, dostawców i kibiców. W przypadku nie zaakceptowania AF Corse #83 i Proton Competition #99 do stawki, zwolnią się dwa miejsca.

Pomimo wysokiego zainteresowania, niektórzy producenci nie ostaną się dłużej niż kilka lat. Jednym z nich może być Peugeot. Ich program Hypercar jednak nie przyniósł sukcesów, jakich oczekiwano. Peugeot 9×8 nadal czeka na swoje pierwsze zwycięstwo, a jedyne czego możemy być pewni, to kontynuacja programu do 2026 roku, co potwierdził sam zespół dla The Race.

Co z innymi klasami?

Niektórzy kuszą się o stwierdzenia, że zgłoszenia klasy LMGT3 zostaną zablokowane na swojej obecnej wartości, a klasa Hypercar będzie jedyną, która będzie się rozrastać z powodu braku miejsc dla obu klas. Choć jest to odważne, nie jest to niemożliwe rozwiązanie.

Obecnie, samo Circuit de La Sarthe ma 62 miejsca dla samochodów uczestniczących w Le Mans. Regulacje na Le Mans przymuszają do wystąpienia przynajmniej 15 samochodów LMP2, co zostało potwierdzone przed poprzednią edycją 24h Le Mans.

Może się to zmienić w najbliższej przyszłości, gdy zgłoszeń Hypercar będzie zbyt dużo, aby utrzymać taką liczbę prototypów, która pozwoli na sensowną rywalizację w każdej klasie. Pewne jest jedno – hypercar marki McLaren w WEC stanie się faktem już za niespełna dwa lata!

Hypercar McLaren w WEC od 2027!
McLaren nie podzielił się żadnymi zdjęciami, poza owym Renderem.

Źródła: Oficjalny profil United Autosports na X, Oficjalny profil WEC na X, Oficjalny profil McLaren Racing na X.


Podobają Ci się nasze teksty? Chciałbyś się jakoś odwdzięczyć?
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Opublikuj komentarz