Podsumowanie ELMS 4h of Le Castellet 2025

4h Le Castellet jest ostatnią rundą ELMS, która odbędzie się przed 24h Le Mans. Dla wielu zespołów oznaczało to zwiększenie osiągów pracy, lecz czy wszystko się udało?

Do odbycia się drugiej rundy z kalendarzu ELMS zmieniono tor. Zamiast długiej prostej, jaka była tu używana wcześniej, została wprowadzona na niej szykana. Zmiana została spowodowana nowymi mieszankami opon dla Klasy LMP2 na nawierzchnię suchą, jak podał sam dostawca, firma Goodyear.

ELMS

Testy i Treningi

Oprócz klasycznych dwóch treningów i wspólnego testu dla kierowców brązowych, odbyły się jednodniowe testy. W sesji porannej triumfowało w nich TDS Racing #29, które jest zgłoszeniem Pro/Am, a w popołudniowej Iron Lynx – Proton #9. W klasie LMP3 testy zdominowało CLX Motorsport #17, a w klasie LMGT3 najszybsze okazało się AF Corse #51.

Podczas testów w ekipie Algarve Pro Racing #25, jednym z kierowców była Sophia Floersch. Po szybkim zakończeniu swojej kariery w INDY NXT, Niemka wróciła do Europy. Ma w tym sezonie pełnić rolę kierowcy rezerwowego i rozwojowego, w przygotowaniu do objęcia fotela na sezon 2026, według słów właścicielki zespołu dla Endurance-Info.

Pierwsza sesja treningowa padła łupem Iron Lynx – Proton #9. Odpowiednikiem najszybszego zespołu w klasie LMP2 Pro/Am było DKR Engineering #3, lecz ich czas dał im tylko siódmą lokatę ogólną. Najszybszym LMP3 było ponownie CLX Motorsport #17, a w klasie LMGT3 również powtórzył się wynik z testów, albowiem to AF Corse #51 zdobyło pierwszą lokatę.

Drugi trening nie zmienił czołówki w klasie LMP2 – tutaj ponownie wykazała się Oreca z numerem #9. Najszybszym za to LMP2 Pro/AM zostało AO by TF #99, których forma zaczynała nabierać rozpędu. Co nie powinno już nikogo dziwić, CLX Motorsport #17 było najszybszym LMP3. Najszybszym LMGT3 na torze okazało się ponownie Ferrari, lecz tym razem Richard Millie AF Corse #50.

Cztery klasy, cztery sesje, cztery pole position

Pomimo dominacji Ferrari w treningach, Pole Position wyrwał im z rąk Clement Mathieu, jadący dla Racing Spirit of Leman #59, używające Aston Martin Vantage AMR LMGT3. Najszybsze okrążenie z kwalifikacji było wolniejsze, niż najlepsze okrążenie toru dla kategorii LMGT3, który został ustalony sesję wcześniej przez Lilou Wadoux. Na drugim miejscu znalazło się Spirit of Race #55, kierowane w kwalifikacjach przez Duncana Camerona. Owy skład używa Ferrari 296 LMGT3.

ZOBACZ TAKŻE  Jacek Zielonka potwierdzony w Team Virage na sezon 2025 w European Le Mans Series

Co nie było już żadnym zaskoczeniem, CLX Motorsport #17 zdobyło Pole Position w klasie LMP3. Adrien Closmenil wyznaczył swoim okrążeniem najlepsze okrążenie toru dla LMP3. Druga lokata przypadła dla Team Virage #8, które w tym przypadku prowadził Rik Koen. Oba zgłoszenia używają Ligiera JS P325 z silnikiem Toyoty. Inter Europol Competition #88 znalazło się na siódmym miejscu po występie Reece Golda.

ELMS

Klasa LMP2 Pro/Am widziała w swoich szykach dużą walkę o pierwsze miejsce w kwalifikacjach. Pomimo presji od Giorgio Rody, kierowcy Proton Competition #77, to AO by TF #99 zdobyło Pole Position dzięki wysiłkom PJ Hyetta. Proton Competition #77 zaczęło wyścig z drugiego miejsca. Najlepsze okrążenie dla tej klasy zdobył Louis Deletraz dla AO by TF #99 podczas drugiego treningu.

ELMS

Po spektakularnych kwalifikacjach reszty klas, przyszedł czas na LMP2. Najsilniejszymi okazali się Iron Lynx – Proton #9, Inter Europol Competition #43, i VDS Panis Racing #48, gdyż to pomiędzy nimi stoczyła się najbardziej intensywna walka o Pole Position. Matteo Cairoli, Charles Milesi i Nick Yelloly poprawiali nawzajem swoje czasy, aż kierowca Inter Europol Competition zdobył czas nie do poprawienia przez rywali – dało to polskiemu zespołowi pierwsze w swojej historii Pole Position w ELMS.

ELMS
Pierwszy polesitter IECu w ELMS – Nick Yelloly!

Deszczowa przyjemność, czyli wyścig

Rywalizacje w Le Castellet miał przywitać deszcz, lecz było to niepewne. Na sam początek rywalizacji, tylko Inter Europol Competition #43 i Algarve Pro Racing #25 założyło opony deszczowe, co im się opłaciło. Każda inna załoga wraz z deszczem musiała je założyć, co oszczędziło Kubie Śmiechowskiemu i Matthiasowi Kaiserowi wizyty w boksach, aż do momentu zjazdu szwajcara po paliwo, co zostawiło Polaka na czele stawki.

Lecz wraz z początkiem wyścigu doszło do sporego incydentu. AF Corse #83, które startowało jako ostatnie LMP2 Pro/Am, zakończyło wyścig załodze Jacka Zielonki w Team Virage #8. Obrażenia jakie doświadczyło owe LMP3 były zbyt duże, aby nawet podejmować się naprawy w celu powrotu na tor. AF Corse #83 zostało po tym również zabrane do garażu, aby naprawić uszkodzenia, co się później udało.

ELMS

Inter Europol Competition #43 liderowało stawką z aż 51 sekundową przewagą, lecz wypadek Aleksandra Malykhina w CLX – Pure Rxcing #37, wywołujący samochód bezpieczeństwa zneutralizował ją całą. Po wznowieniu, załoga #43 nie dała rady utrzymać prowadzenia wraz z koniecznością odbycia pitstopu.

ZOBACZ TAKŻE  Dwanaście godzin akcji. Podsumowanie 12h Sebring

Reszta wyścigu toczyła się spokojniej, wraz z wysychającym torem i stawką LMP2 połączoną wraz z LMP2 Pro/Am – od pierwszej neutralizacji owe stawki były wręcz połączone, ścigając się ze sobą po zwycięstwo. Na prowadzeniu w klasie LMGT3 pojawiały się zmiany, lecz cały czas prowadził samochód Ferrari. Do pewnego momentu nawet jedno LMP3, MRacing #68, było pomiędzy autami LMP2 w pierwszej 10!

Końcowe emocje, czyli to co ELMS robi najlepiej

Na emocjach 4h of Le Castellet ponownie przybrało podczas ostatniej godziny. Zaczynając od kolizji Inter Europol Competition #34 z IDEC Sport #28, przez stracone koło Iron Lynx – Proton #9, które koniec końców było zbyt uszkodzone aby wyścig skończyć, aż do kolejnej neutralizacji.

W ostatniej części wyścigu odbyła się pokaźna walka o zwycięstwo. Inter Europol Competition #43 przebiło się przez stawkę, utrzymując się na drugiej lokacie w klasie LMP2. Zwycięstwo IDEC Sport #18, które przez cykl pitstopów wyszło na pierwszą pozycję, było zagrożone, aż do momentu gdzie Polski zespół został ukarany za wcześniejszą kolizję z prototypem LMP3. Owe okoliczności zaprzepaściły szanse na zwycięstwo załogi #43.

Równolegle, na ostatnich okrążeniach, Lilou Wadoux kierująca Richard Millie AF Corse #50 przeprowadziła niesamowitą obronę o pierwsze miejsce przeciwko Iron Lynx #63. Pomimo nacisku od Fabio Schillera, Francuzka nie odpuściła i przywiozła zwycięstwo dla swojego zespołu. Podium po tej walce uzupełniło GR Racing #86.

ELMS
Richard Millie AF Corse #50, zwycięzcy 4h of Le Castellet ELMS w klasie LMGT3.

Finalnie, pierwszym zespołem który minął flagę w szachownicę był IDEC Sport #18. Ich zwycięstwo czyni Jamie Chadwick pierwszą kobietą, która wygrała wyścig ELMS w najwyższej klasie. Za nimi w klasie LMP2 ustanowili się Inter Europol Competition #43 i CLX Motorsport #47. W klasie LMP2 Pro/Am zwyciężyło Nielsen Racing #27. Drugą lokatę objęło AO by TF #99, a trzecią TDS Racing #29.

ZOBACZ TAKŻE  2024 zamknięty. Podsumowanie weekendu Asian Le Mans Series na Yas Marina Circuit

Owy weekend skończył się dominacją CLX Motorsport w LMP3, gdyż to oni wygrali wyścig. Na drugim miejscu skończyło M Racing #68, a na trzecim Eurointernational #11. Inter Europol Competition #88 skończyło na czwartym miejscu.

Zbliżenie na występ Turbo Piekarzy w ELMS

ELMS
Załoga #43 z trofeami ELMS za drugą lokatę. Od lewej: Nick Yelloly (GBR), Jakub Smiechowski (POL), Tom Dillmann (FRA)

Można uznać, że dla polskiego zespołu nie był to zły weekend. Tym razem to jedno ze zgłoszeń LMP2 wywozi podium, a wszystkie trzy auta w ELMS ponownie punktują. Załoga #43 spisała się wręcz na medal, pomimo straty przewagi na starcie i kary na koniec wywiązując się na drugą lokatę. Siostrzane auto, z numerem #34, nie miało tak dużego szczęścia. Po starcie na oponach na nawierzchni suchej, ich występ nie wychylał się z tłumu aż do momentu kolizji z IDEC Sport #28 i zakończeniu wyścigu w boksach.

„Jestem bardzo zadowolony z P2. To był trudny wyścig, ale udało nam się przewidzieć wszystko najlepiej jak mogliśmy. Tempo było dobre, a zespół spisywał się dobrze przez cały wyścig, co jest obiecującym wskaźnikiem tego, co możemy osiągnąć w przyszłości.”

Jakub Śmiechowski w powyścigowym wywiadzie, Inter Europol Competition

Załoga #88 w LMP3 również miała swoje wyzwania, lecz wyszła ona w miarę bez szwanku, oprócz minimalnej straty do osiągnięcia podium. Lecz wraz z nowym prototypem wychodzą nowe trudności i nie ma wątpliwości, że załoga różowego LMP3 stanie jeszcze w tym sezonie na podium.

źródła: Marius Hecker (zdjęcie IEC #43, zdjęcie AF Corse #83), oficjalny profil AO Racing na X, Marcel Wulf (zdjęcie Richard Millie AF Corse #50), Jan Patrick Wagner (zdjęcie tytułowe) oficjalny profil Inter Europol Competition na X, oficjalny profil CLX Racing na Instagramie.


Podobają Ci się nasze teksty? Chciałbyś się jakoś odwdzięczyć?
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Opublikuj komentarz