Wiemy, jak wygląda pełna stawka ELMS 2025!

Sezon 2025 European Le Mans Series już jest za rogiem. Po niesamowitym, pełnym rywalizacji sezonie 2024, nadszedł czas na ostateczny reset i przygotowania do kolejnej edycji. Wiemy już, jak wygląda pełna stawka ELMS 2025. Klasa LMP3 w tym roku rozpocznie działanie na prototypach następnej generacji, a pośród wszystkich klas, zmierzy się ze sobą aż 44 samochodów.

Klasa LMP2 w ELMS 2025

pełna stawka ELMS 2025
Stawka LMP2 na 4h Barcelony European Le Mans Series 2025

Tegoroczna klasa LMP2, obok klasy LMGT3, jest największą w stawce ELMS 2025. Stawka prototypów Le Mans Prototype 2 zmniejszyła się o jedno zgłoszenie, lecz nie wpłynęło to na ogólną liczbę startujących aut. Pośród trzynastu zgłoszeń, możemy spotkać klasyczne już zespoły dla tej klasy, m.in United Autosports, Nielsen Racing, czy Inter Europol Competition.

IDEC Sport, mistrzowie sezonu 2019, po raz pierwszy zgłosili dwa auta do wzięcia udziału w sezonie, kiedy równolegle United Autosports postanowiło wystawić tylko jeden samochód.

W tym roku, wraz z awansem Aleksandra Malykhina do stawki dołączy Pure Rxcing. Litewska ekipa po zdobyciu mistrzostwa w WEC LMGT3 przebranżowiła się na prototypy, łącząc je teraz z pobocznymi seriami GT. Podejmą się oni współpracy z CLX Motorsport, które rok temu zgłaszało swoje auta jako Cool Racing.

Wiele kierowców wraca do swoich barw z przed początku sezonu, lecz nie wszyscy. Jednym z nich jest m.in wicemistrz ubiegłej edycji w klasie LMP2, Vladislav Lomko, który zmienił barwy – przeniósł się z polskiego Inter Europolu do Vector Sport. Robert Kubica, jak i Jonny Edgar, ubiegłoroczni mistrzowie klasy LMP2, nie startują w tegorocznej edycji European Le Mans Series.

ZOBACZ TAKŻE  Mateusz Kaprzyk i cichy dramat polskiego motorsportu

W klasie LMP2 pojawią się również kierowcy, którzy już operują Hypercarami w innych seriach. Należą do nich m.in Nick Yelloly i Tom Blomqvist, którzy prowadzą dwie Acury ARX-06 Meyer Shank Racing, Filipe Alberqueque który jest kierowcą Cadillaca V.Series-R WTR #10, czy też Luis Felipe Deriani, który za rok zasiądzie za kierownicą jednego z Hypercarów Genesis.

Wracają po złoto. Co u TurboPiekarzy w ELMS?

pełna stawka ELMS 2025

Polski zespół po zdobyciu mistrzostwa IMSA i wicemistrzostwa w klasie LMP2 ELMSu wraca do rywalizacji, aby zdobyć kolejne trofeum do ich kolekcji. Składy załóg #34, #43 i #88 zmieniły się diametralnie.

Grey i Novalaka z załogi #34 zastąpili awansujący z LMP3 Pedro Perino i Jean-Baptiste Simmenauer z Team Duqueine. Dołączą oni do Luci Ghiotto, który pozostał z zespołem. Do załogi #43 wrócił Jakub Śmiechowski, zastępując Sebastiana Alvareza. Nowym kierowcą platynowym dla wicemistrzowskiego auta z 2024 został Nick Yelloly, wypełniając lukę po Lomko – owa dwójka będzie współpracować wraz z Tomem Dillmannem.

Polski zespół kontynuuje w sezonie ELMS 2025 używanie Ligiera w klasie LMP3, ich JS P325 z silnikiem Toyoty będzie tym razem pomalowany na różowo. Skład #88 będzie się składał z Timothy Creswicka, Douwe Dedeckera i Reece Golda. Dwóch z tych zawodników brało już udział w wyścigach pod szyldem piekarnii, m.in w Asian Le Mans Series.

Klasa LMP2 Pro/AM w European Le Mans Series

pełna stawka ELMS 2025
Stawka LMP2 Pro/AM na 4h Barcelony European Le Mans Series 2025

Stawka LMP2 Pro/AM nie ucierpiała pod względem ilości zgłoszeń, choć zostało tu przeprowadzone kilka zmian. Jedną z najbardziej widocznych jest brak Team Virage, który zgłasza swoje zespoły pod Polską flagą. Lecz oznacza to, że pojawił się nowy rywalizujący – AO by TF, zgłoszenie które wygrało klasę LMP2 w sezonie 2024, przeniosło się do klasy Pro/AM dla samochodów LMP2.

ZOBACZ TAKŻE  Znamy kalendarz ELMS 2025!

Pomimo ogłoszeń przed sezonem, Fabio Scherer zgłoszony na prowizorycznej liście dla Nielsen Racing nie wystartuje z nimi na otwarciu sezonu 2025 w Barcelonie. To tutaj również spotkamy Clementa Novalaka, który opuścił piekarzy dla TDS Racing #29. Stawka wynosi tylko osiem aut, co oznacza zaognioną rywalizację przez kolejny rok.

LMP3 w ELMS 2025: Nowe prototypy, stara zabawa

pełna stawka ELMS 2025
Stawka LMP3 na 4h Barcelony European Le Mans Series 2025

Wraz z wprowadzeniem nowych prototypów, klasa LMP3 ma więcej różnorodności niż rok temu. Osiem załóg wystartuje Ligierem JS 325 oraz po jednej wystąpi z Ginettą G61-LT-P325-Evo i Duqueine D09. Wszystkie samochody będą używać silnika Toyoty.

Klasa LMP3 nie miała zmian co do liczności stawki, lecz zmieniły się startujące w niej zespoły. Jedno z aut RLR M Sport nie wystartuje w tym roku, co zwolniło miejsce dla M Racing. Owe właśnie M Racing postawiło na tylko dwóch kierowców, co jest dozwolone dla samochodów LMP3.

W tej klasie w sezonie ELMS 2025 wstąpi również Polak. Jacek Zielonka zostanie brązem dla Team Virage #8, co sprawia, że obydwu Polaków startujących w tegorocznej edycji ELMS startuje w zespole z polską licencją.

LMGT3: Producenci, wszędzie producenci

pełna stawka ELMS 2025
Stawka LMGT3 na 4h Barcelony European Le Mans Series 2025

Klasa LMGT3 poza zmianą koloru na zielony, również poszerzyła swoje szeregi. Do stawki dołączyło United Autosports i TF Sport, wraz z zmianami u klientów używających Ferrari 296 LMGT3. Spotkamy tu wiele znajomych twarzy, takich jak Rui Andrade jadący dla debiutującego TF Sport i Lilou Wadoux, która poza IMSĄ w tym roku weźmie udział również w ELMS.

ZOBACZ TAKŻE  Jacek Zielonka z istnym rollercoasterem w debiucie w ELMS

Jest to stawka z o wiele większym kolorytem co do wyboru auta niż w poprzednim sezonie. Pomimo zwiększenia ilości używania Ferrari 296 o jeden zespół więcej, w stawce pojawiło się Corvette Z06 LMGT3 R, Mercedes-AMG LMGT3 i McLaren 720S LMGT3 Evo. Lamborghini i ich Huracan LMGT3 Evo2 już nie jest używany przez jakiegokolwiek klienta, gdyż Iron Lynx po słabym 2024 z włoskim producentem zmieniło swoje auto na Mercedesa.

Źródła: Oficjalna Strona ELMS, Marius Wulf (zdjęcie Inter Europol Competition LMP2 #43), Jan Patrick Wagner (zdjęcie tytułowe)


Podobają Ci się nasze teksty? Chciałbyś się jakoś odwdzięczyć?
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Opublikuj komentarz