Mistrzostwa i anulowania. Podsumowanie weekendu F1 Academy w Katarze

F1 Academy Abbi Pulling

Wraz z Formułą 1, w ten weekend poza F2 towarzyszy owym seriom F1 Academy. Seria, która co niektórym może kojarzyć się z zakończonym „projektem” W Series. Założenia mają do siebie podobne, a cel ten sam – promowanie kobiet w motosporcie.

Seria, w której ścigają się same kobiety, wspierane przez zespoły F1 i innych sponsorów, w tym roku kończy się równolegle z F1, z finałem w Abu Dhabi. Choć najważniejsza rzecz w sezonie, czyli mistrzostwo, rozstrzygnęła się na Lusail International Circuit. 

Kim są „główne bohaterki” tego sezonu F1 Academy?

Abbi Pulling, serwisowana przez Rodin Motorsport i wspierana przez Alpine, jest liderką klasyfikacji, z 263 punktami i siedmioma zwycięstwami na swym koncie. Jest jej to drugi i ostatni rok w F1A, jak i pierwszy rok z tak wieloma sukcesami. Sezony Pulling w Brytyjskiej Formule 4 nie były aż tak owocne, lecz Brytyjka w 2024 zdobyła w owej serii jedno zwycięstwo i dwa podia.

Doriane Pin, bezpośrednia rywalka Pulling, zdążyła wypracować sobie renomę. Najmłodsza obecnie „Żelazna Dama” ma już kilka sukcesów na swym koncie. Jednym z nich jest zwycięstwo w dwudziestoczterogodzinnym wyścigu na SPA dla samochodów GT. Pin jest serwisowana przez Prema Racing i wspierana przez Mercedes Petronas AMG F1 Team. Jej obecny dorobek punktowy to 180 punktów, tracąc do Pulling 66 punktów.

Trzecia w klasyfikacji, Maya Weug, również ścigająca się z Premą, wspierana przez Scuderia Ferrari, traci do Pulling 128 punktów, a do Pin 45 punktów. Była uczestniczka programu Iron Dames odbywa obecnie swój pierwszy sezon w F1A, w którym zdobyła podium, a raczej ich kilka. Nie wygrała jeszcze żadnego wyścigu w bolidach jednomiejscowych.

Pierwsza trójka kierowców w klasyfikacji F1A. Od lewej do prawej:
Maya Weug (NED), Abbi Pulling (GBR) Doriane Pin (FRA)

F1 Academy i różnie działające w nim systemy, czyli jak to wyglądało przed wyścigami?

Do zrozumienia F1 Academy ważne jest zapoznanie się z zasadami, które nie są takie same, jak w innych seriach z podobnym przeznaczeniem. System Kwalifikacyjny F1 Academy różni się od systemów w innych seriach juniorskich. W F1A, dwie najszybsze czasówki ustalane przez kierowczynie dają im ustalenie pól startowych na obydwa wyścigi. Czas najszybszy na wyścig pierwszy, a druga najlepsza czasówka na wyścig drugi. Nie występuje tu wyścig z odwróconą stawką, tak jak w np. Formule 3.

W obydwu sesjach treningowych, jak i w kwalifikacjach, Doriane Pin ustalała najszybsze czasy, co przełożyło się na jej Pole Position w obydwu wyścigach. Lecz w jej lusterkach utrzymała się trójka rywali: Pulling, Weug i Palmowski. Pulling i Weug to programowe zawodniczki, lecz Palmowski do nich nie należy.

Alisha Palmowski, obecna kierowca w brytyjskiej Formule 4, zdobyła w niej wicemistrzostwo. Wstąpiła do F1 Academy tylko na rundę w Katarze, korzystając z systemu „Dzikich Kart”. Pozwalają one kierowcom regionalnym pokazać się szerszej publiczności – padło na Palmowski przez brak dostępnego kierowcy z terenu bliskiego wschodu.

Wyścig pierwszy: przebieg

Wyścig pierwszy był totalną dominacją Francuzki spod szyldu Mercedesa – po dobrym starcie, nikt nie zdołał jej dogonić, nawet obecna mistrzyni. Pulling po wystartowaniu z P3, przebiła się pozycję wyżej i na niej pozostała. Obecna Żelazna Dama ustanowiła również najszybsze okrążenie sesji.

Weug po starcie z drugiej pozycji, opadła na trzecią lokatę. Pomimo wielu pojedynką z Hamdą Al-Qubasi, wspieraną przez Red Bull Racing, ostatniej pozycji na podium nie oddała.

Chloe Chambers z zespołu Haas F1 Team, jak i Tina Hausmann z pod szyldu Aston Martina otrzymały karę pięciu sekund za tzw. fałszywy start na początku wyścigu. Chambers opadła z P7 na P11, a Hausmann straciła tylko jedną pozycję, klasyfikując się finalnie na P15.

Jedynym wydarzeniem, które wywołało w wyścigu żółtą flagę czy też inne ostrzeżenie dla kierowców, było wypadnięcie z toru Bianci Bustamante. Kierowca Mclarena serwisowana przez ART Grand Prix wyjechała w żwir i straciła kontrolę nad bolidem, wypadając na tartkę. Obróciła się przy powrocie na tor, lecz kontynuowała wyścig na pozycji o wiele niższej niż poprzednio. 

Druga pozycja Abbi Pulling na końcu wyścigu pozwoliły jej zbudować taką przewagę, której Doriane Pin nie byłaby w stanie rozbić w pozostałych trzech rundach, nie zależnie od okoliczności. Koronowało ją to drugim mistrzem F1 Academy w historii serii.

Doriane Pin (FRA) z nagrodami za zdobycie podwójnego pole position F1 Academy w Katarze.

Wyścig drugi, a raczej jego brak

Pomimo spokojniejszej zapowiedzi drugiego wyścigu, bo samo mistrzostwo zostało rozstrzygnięte, fani musieli obejść się smakiem ścigania, a nie nim samym.

Z powodu uszkodzonej barierki podczas serii poprzedzającej F1 Academy, Porsche Carrera Cup Middle East, start F1A był wielokrotnie opóźniany, aby na sam koniec zostać anulowanym. F1 Academy skończył się przewidziany czas na odbycie wyścigu, którego nie da się wydłużyć. Nie ma jeszcze żadnych informacji, które sugerują nadrobienie tego wyścigu w Abu Dhabi. Godzinę po podaniu informacji o anulowaniu wyścigu F1A, odbył się wyścig Formuły 2, pomimo opóznienia.

Po wyścigu: Co wiemy, kierując się na Yas Marina Circuit?

Abbi Pulling zabezpieczyła swoje mistrzostwo w sezonie 2024 drugą lokatą w pierwszym wyścigu. Nagrodą za owy wynik jest zafundowany start w GB3 z ekipą Rodin Motorsport w sezonie 2025, jak i około 30 godzin testów. Tą serię pewnie wielu z nas kojarzy, gdyż to w niej ścigał się Tymek Kucharczyk w tym sezonie. 

Jest to ostatni start Alishy Palmowski w F1A w obecnym sezonie. Jako dzika karta, nie może wsiąść udziału w kolejnej „podwójnej” rundzie, która odbędzie się w Abu Dhabi. Czasy Brytyjki były imponujące jak i w Katarze, jak i w jej „regularnej” serii F4. Wiele się mówi o dołączeniu Palmowski do stawki F1A na 2025. Na chwilę obecną, te informacje nie mają żadnego realistycznego pokrycia.

Co przyniesie 2025?

Nie znamy przyszłości wielu kierowców F1A, lecz kierowcy którzy są w trakcie swojego drugiego sezonu, nie pozostaną na trzeci. Oznacza, że kierowcy którzy są w serii od jej powstania rok temu nie zostaną w stawce na 2025, np. Filipinka z obozu McLarena, Bianca Bustamante.

Do stawki na rok 2025 mamy już kilka potwierdzonych zawodniczek. Na chwilę obecną, jedyną potwierdzoną „nową twarzą” jest Rafaela Ferreira w barwach zespołu RB F1 Team (znanego powszechnie jako VCARB). Ella Lloyd i Alba Hurub Larsen również wchodzą do stawki, tym razem nie jako dzikie karty, a jako etatowi kierowcy. Lloyd startować będzie ze wsparciem McLarena, a Larsen z wsparciem marki odzieżowej Tommy Hilfiger.

Z obecnej stawki pozostającej w F1A, narazie jest nam znana przyszłość Chloe Chambers, zmieniająca barwy Haas’a na kolory marki RB. Rodin Motorsport i ART Grand Prix są jedynymi potwierdzonymi zespołami na tą chwilę.

Przyszła Kierowca F1 Academy w barwach Tommy’iego Hilfigera, Alba Hurub Larsen.

Źródła: Oficjalna strona F1 Academy, Motorsport Week Oficjalny profil F1 Academy na X. Lista Startowa Brytyjskiej F4 na 2024. Lista Startowa Włoskiej F4 na 2022.


Podobają Ci się nasze teksty? Chciałbyś się jakoś odwdzięczyć?
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Opublikuj komentarz