Jak sobie radzą kobiety w motorsporcie?

Kobiety w motosporcie są często tematem tabu, czy to przez swoje osiągnięcia, czy kontrowersje. Nie można zaprzeczyć, że są one kluczową, nierozłączną częścią tych dyscyplin. Czy w formie mechaników, kierowców, menadżerów zespołu, kończąc na kibicach – każda kobieta może się w tym sporcie odnaleźć.

Iron Dames, pionierki zmian, czy to WEC czy WRC2

Pomimo niezbyt dobrego sezonu 2024 i średniego początku 2025, Żelazne Damy nie mają planów na złożenie broni. Pierwsza runda WEC nie pozwoliła na zbyt wielkie sukcesy zespołowi Deborah Mayer, lecz dodaje to woli walki na następny weekend, w jakim będą uczestniczyć. Jest to 12h of Sebring w IMSA. Tym razem bez czwartej zawodniczki, Bovy, Frey i Gatting zmierzą się z stawką zdominowaną przez mężczyzn, lecz to dla Żelaznych Dam żaden wysiłek.

Załodze rajdowej Iron Dames wkrótce też przyjdzie zmierzyć się kolejnemu wyzwaniu. Choć runda WRC2, w której będą uczestniczyć jest dopiero w maju, nie oznacza to spokoju. Amblard i Rumeau będą walczyć o zwycięstwo w pierwszej rundzie Mistrzostwa Francji w Rajdach Asfaltowych już w przyszłym tygodniu.

Kobiety w motorsporcie – krok do przodu w Formule 1

Poza słynnym F1 Academy, otrzymującym wsparcie od „serii-matki”, jeden z zespołów F1 poszedł o krok do przodu. Haas F1 Team, po raz pierwszy w historii F1 obsadził na pozycji inżyniera wyścigowego kobietę – Laurę Mueller. Będzie pełniła funkcję inżyniera wyścigowego Estebana Ocona.

Kobiety w motorsporcie - Laura Mueller

Z ELMS na Le Mans 24h 2025

W Le Mans 24h 2025 poza załogą Iron Dames #85, startującą tam z WEC, pojawią się dwie zawodniczki które zostały zaproszone ze swoimi zespołami. Obydwie zawodniczki będą poza 24h Le Mans będą pełnić swoją rolę kierowcy w pełnym sezonie ELMS.

ZOBACZ TAKŻE  Kto jedzie do Francji? Wstępna lista startowa 24h Le Mans 2025

Lilou Wadoux-Ducellier jest kierowcą fabrycznym Ferrari. Francuzka była pierwszą kobietą która odniosła zwycięstwo w WEC, jak i pierwszą kobietą która miała okazję jechać prototypem klasy Hypercar. W 2025 przeniosła się z IMSA do ELMS – z Richard Millie AF Corse #150 Wadoux zagości na Le Mans w klasie LMGT3.

Jamie Chadwick jest znana głównie z jej sukcesów w już nieaktywnej W Series. Lecz jej uczestnictwo w 24h Le Mans nie jest z tym związane. Chadwick jest wymaganym kierowcą srebrnym dla IDEC Sport z numerem #18 w klasie LMP2.

IMSA, czyli Ameryka nie taka straszna

W tegorocznej edycji IMSA Weathertech Championship w klasie GTD biorą udział trzy kobiety – Tatiana Calderón, Sheena Monk i wcześniej wspomniana Lilou Wadoux-Ducellier. Cała trójka wyżej wymienionych kierowców weźmie udział w najbliższej rundzie IMSA, czyli 12h of Sebring.

Dwie z wyżej wspomnianych zawodniczek, Calderón i Wadoux-Ducellier, brały udział w sesji treningowej kobiet przed startem sezonu 2024/2025 Formuły E.

Calderón, były kierowca rezerwowy dla Alfą Romeo Orlen Racing, wystartuje z #66 Gradient Racing używającym Forda Coyote. Monk, jedyny damski kierowca z licencją brązową w sezonie 2025 IMSA wystartuje z #021 Triarsi Competizione używającego Ferrari 296 GT3. Wadoux-Ducellier kontynuuje swoją współpracę z AF Corse, kierując ich Ferrari 296 GT3 z numerem #21.

A może kobiety w motorsporcie na owalach?

Jedną z legendarnych kierowców, które dały radę przedrzeć się przez serie juniorskie, jak i trudności związane z byciem kobietą w sporcie, gdzie stanowczą większość stanowią mężczyźni, jest Katherine Legge. Brytyjka ścigała się i w Europie, walcząc o najwyższe cele z m.in Iron Dames, czy też w Ameryce Północnej, gdzie ścigała się w IndyCar i IMSA, a obecnie czeka ją runda w Nascar Cup Series.

ZOBACZ TAKŻE  Ford powraca w 2027 roku do czołówki wyścigów samochodów sportowych w Le Mans

Nie znamy obecnie jej całego programu na sezon 2025, lecz z obecnymi doniesieniami, jest szansa, że Legge nie zakończy swojej przygody z NASCAR na tylko jednym wyścigu.

Kobiety w motorsporcie - IndyCar i IMSA

F1 Academy, czyli koncept serii jednopłciowej

Jednymi z najbardziej znanych kobiet w motosporcie są zawodniczki F1 Academy, czyli w serii tzw. jednopłciowej, następcy dla nieaktywnego już W Series. Abbi Pulling, mistrzyni z sezonu 2024 już odbyła swoje pierwsze testy w bolidzie GB3. Doriane Pin, która jest faworytką do tytułu w sezonie 2025 odbyła już kilka rund w FRMEC. Choć koncept tego, że seria regulacyjne zawiera tylko kierowców jednej płci nie jest lubiany, F1 Academy daje możliwości kierowcom, którzy mogliby jej nie otrzymać.

Kobiety w motorsporcie - F1 Academy

Pomimo to, że kobiety w motosporcie stanowią mniejszość, nie oznacza to, że ich wpływ na zmiany w dyscyplinach bolidów jednomiejscowych, w wyścigach długodystansowych, czy w jeździe na owalach jest znikomy. Dzięki nim, motosport jest w stanie obecnym, gdzie każdy może znaleść dla siebie zespół, kierowcę czy serię do oglądania.

Wszystkim kobietom, które w jakimkolwiek stopniu sympatyzują zawodowo lub hobbystycznie z motorsportem, składamy najserdeczniejsze życzenia w dniu ich święta ❤️ Dobrze, że jesteście! I pamiętajcie – motoryzacja jest kobietą!

Źródła: Oficjalna Strona Iron Dames. Oficjalna Strona IMSA. Oficjalna Strona National Motorsport Academy, Oficjalny Profil Tatiany Calderón na X, Fotografia aut. Tyler Duane (zdjęcie Sheeny Monk). Icon Sportswire via GETTY IMAGES (zdjęcie Katherine Legge). Antonin Vincent / DPPI. Oficjalna Strona Williams Racing, Oficjalna strona F1, Oficjalna strona 24 heurez du Mans.


Podobają Ci się nasze teksty? Chciałbyś się jakoś odwdzięczyć?
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Opublikuj komentarz