Wiemy, jak wygląda Stawka WEC przed Prologiem w Katarze
Prolog WEC, czyli dwudniowe testy dla zespołów biorących w tej serii udział, odbędzie się już w tym tygodniu. Zaraz po nich, już 28 lutego, sezon WEC otworzy wyścig, którego dystans nie mierzymy w czasie, a w kilometrach – 1812km Kataru. JAk wygląda tegoroczna stawka? Kogo i w jakich samochodcah spotkamy na torze Lusail?
Stawka kategorii Hypercar – pożegnania i przywitania
Wraz z zatwierdzeniem zasady, że dla producentów wymagane są dwa auta, aby obydwa zbierały punkty do klasyfikacji producentów, wykruszyło się kilka załóg. Lamborghini wycofało swój program z WEC, aby skupić się na IMSA, zabierając ze sobą również program GT, ale o tym wspomnę w późniejszej części artykułu.
Isotta Fraschini z ową zasadą oraz brakiem znalezienia partnera do pomocy w funkcjonowaniu projektu nie była w stanie wrócić do stawki. Ostatni raz na torze widzieliśmy ich podczas 6h Sao Paulo, piątej rundzie mistrzostwa WEC.
Wycofało się również Chip Ganassi Racing. Ich Cadillac z numerem #2 wraz z załogą został przejęty przez Hertz Team Jotę – Brytyjczycy zostają zespołem fabrycznym!
W stawce możemy jednak powitać kilka miłych niespodzianek. Aston Martin THOR Team i ich dwie Aston Martin Valkyrie pojawią się wraz z początkiem sezonu w kategorii Hypercar. Kierować tą maszyną będą Harry Tincknell i Tom Gamble w aucie z numerem #007. Siostrzane auto z numerem #009 będą prowadzić Alex Riberas i Marco Sorensen. Na rundy endurance, takie jak 1812km Kataru czy 24h Le Mans będą dołączać do nich Ross Gunn i Roman De Angelis. Co ciekawe, owy Hypercar będzie obecnie jedynym bez układu hybrydowego w stawce. Poprzednikami tego rozwiązania był m.in Vanwall.

Stawka Hypercar

Porsche zmniejszyło ich program Hypercar o dwójkę kierowców. Lecz wiemy już, jak donosił Gary Watkins z motorsport.com, że na torze Imola pojawi się trójka kierowców, a nie dwójka, jaką mogliby tam zastosować. Z zespołem oficjalnie pożegnali się Andre Lotterer i Frederic Makowiecki, a Julien Andlauer dostał tzw. „promocję” z zespołu Proton Competition i to on pojawi się w Porsche 963 z numerem #5, zastępując francuza. Lotterer nie został zastąpiony, a Campbell przeszedł na pełny program do IMSA, lecz pojawi się w WEC na rundach Endurance, wraz z Jaminetem. W #6 zasiądzie Estre i Vanthoor, a w #5 Andlauer i Christensen.
W składzie Toyoty nie doszło do jakichkolwiek zmian, lecz nie można tego powiedzieć o BMW M Team WRT. Kevin Magnussen, były kierowca Formuły 1, zastąpił w załodze samochodu #15 Marco Wittmanna, który przeniósł się na pełny program do IMSA.
W składach, które będą prowadzić Cadillac’i V-Series.R nastąpiło sporo zmian, zmienił się m.in zespół, który je serwisuje – jest nim teraz Hertz Team Jota. Kierowcy Cadillaca z 2024, czyli Lynn, Bamber i Bourdais dołączą do Buttona, Nato i Stevens’a aby uformować dwa składy. Lynn, Nato i Stevens będą kierować prototypem z numerem #12, a Bourdais, Button i Bamber zasiądą za kierownicą Cadillaca #38. Callum Ilott, Phil Hanson i Oliver Rasmussen odeszli z programu. Ilott odszedł do Indycar, Hanson zmienił zespół a Rasmussen odszedł do Super Formuły.
Szeregi Alpine Endurance Team również zostały zmienione. Frederic Makowiecki zastąpił Nicholasa Lapierre, który pod koniec poprzedniego sezonu trafił do zarządu zespołu. Matthieu Vaxivierre został również zastąpiony przez Julesa Gounona, gdyż pierwszy z wymienionych będzie startował w ELMS.
W Ferrari AF Corse nie doszło do jakichkolwiek zmian, lecz już w „prywatnej” odmianie tego zespołu zapoznamy się z kimś innym. Robert Kubica i Yifei Ye nadal będą prowadzili żółte Ferrari 499p z numerem #83, lecz dołączy do nich Phil Hanson. Zastąpi on Roberta Shwartzmana, który odszedł do Indycar do programu Premy. Więcej o nim możecie przeczytać tutaj.
Z zespołem Peugeota pożegnał się Nico Muller. Szwajcar zdecydował, aby dołączyć do Andrettiego w Formule E i zasilić szeregi kierowców ze stajni Porsche. Na jego miejsce w kadrze wskoczył Malthe Jakobsen – startuje on w aucie #94, wraz z przeniesieniem Paula Di Resty do samochodu #93. Theo Pourchaire został zatrudniony w roli kierowcy rozwojowego, po tym jak testował Peugeota 9×8 na testach posezonowych WEC wraz z Clementem Novalakiem.
Proton Competition #99 wraz z odejściem Tincknella i Andlauera zasiliło swój skład w znane nazwiska. Do Neela Janiego dołączą Nicholas Varrone i Nicholas Pino. Varrone jest ostatnim mistrzem WEC w kategorii LMGTE, a Pino jest byłym kierowcą m.in Inter Europol Competition. Chilijczyk jest kierowcą z licencją srebrną – taką samą licencję posiada np. Jakub Śmiechowski. Takie postępowanie jest dosyć ciekawym rozwiązaniem od niemieckiej ekipy.

Stawka LMGT3 – pożegnania i przywitania
Stawka LMGT3 od roku 2025 zmienia swój kolor. Zamiast pomarańczowego, samochody GT w WEC będą się ścigały z zielonymi oznakowaniami. Jest to na wzór klasy LMGTE PRO z 2022 roku, zanim owa została zlikwidowana. Wyrówna to również różnice kolorystyczną z IMSA, gdzie klasa GTD, odpowiadająca WEC-owskiemu LMGT3 również ma kolor zielony.
Jak wcześniej wspomniałam, Lamborghini zaprzestało współpracy z Iron Lynx, jak i Iron Dames. Ostatecznie, skończyło się to wycofaniem włoskiego producenta również i z tej klasy. Klientami jeżdżącymi Huracanem LMGT3 EVO2 były tylko te dwa zespoły i obydwa przesiadły się na różnych producentów.
Do stawki WEC wrócił Mercedes. Mercedes AMG GT3 Evo był już używane w IMSA czy też Asian Le Mans Series, lecz jest to ich pierwszy krok w World Endurance Championship. Iron Lynx zajmie się dwoma samochodami niemieckiej marki, z numerami #60 i #61. W pierwszym z tych aut zasiądzie Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni i Matteo Cairoli, który w Iron Lynx gościł tylko w jednej rundzie w ubiegłym sezonie WEC. #61 będzie prowadzone przez Christiana Rieda, Maxima Martina i Lina Hodeniusa, który jest nową twarzą w świecie Endurance.
Iron Dames nie poszły w ślady swojego siostrzanego zespołu i wróciły do maszynerii Porsche. Zastąpiły drugiego klienta Porsche w stawce LMGT3, Pure Rxcing, które wraz z zmianą licencji Aleksandra Malykhina przeniosło swoje siły do LMP2 w ELMS. Więcej o współpracy Żelaznych Dam z Porsche możecie przeczytać tutaj.
Racing Spirit of Leman zastąpiło D’station Racing jako drugi klient, który używa Aston Martin Vantage.
Stawka LMGT3

Racing Spirit of Leman przyniosło ze swoim wejściem do WEC nowych kierowców. W Astonie Martinie z numerem #10 wystartuje Valentin Hasse-Clot, który już startował z tym zespołem w LMGT3 w ELMS, Eduardo Barichello i Derek DeBoer. Samochód Heart of Racing z numerem #27 będzie prowadzony przez Mattię Druidiego, Iana Jamesa i Zacharie Robinsona.
Vista AF Corse Ferrari z numerami #54 i #55 nie przeprowadziło jakichkolwiek poprawek co do swoich załóg. Legendarne Team WRT wprowadziło za to kilka zmian. W załodze #31 z poprzedniego składu ostał się tylko Augusto Farfus. Dołączą do niego Yasser Shahin i Timur Boguslavskiy. Gelael i Leung, którzy wcześniej kierowali ich autem z numerem #31, dołączyli do United Autosports w LMGT3 WEC.
Pomimo to, że na pierwszej liście oznajmującej zgłoszenia na rok 2025 nie pojawił się Valentino Rossi, a auto, którym jechał, miało numer #32, nie przeszkodziło to „Doktorowi” zjawić się w stawce. W aucie #46 doszło tylko do jednej zmiany – Maxime Martin powędrował do Iron Lynx, a zastąpił go Kelvin van der Linde.

TF Sports wprowadziło kilka zmian. Jeden z samochódów Chevrolet Corvette Z.06 GT3.R amerykańskiego zespołu zmienił numer z #82 na #33. Do auta #33 dołączyli Jonny Edgar i Ben Keating, kierowcy znani z swoich osiągnieć w innych seriach – stworzą oni tercet z Danielem Juncadellą. Samochód #82 pozostawia swój skład kierowców z ubiegłego roku.
United Autosports również pozwoliło sobie na spore zmiany w ułożeniu kierowców. Do zespołu dołączyli Sean Gelael, Darren Leung i Sebastian Baud. Skład #59 będzie zawierał Jamesa Cottinghama, Sebastian Baud i Gregorie Saucy, a jego „odwróconym” odpowiednikiem z numerem #95 będą kierować właśnie Gelael, Leung i Marino Sato.
W poprzednim sezonie Proton Competition w klasie LMGT3 doświadczyło sporo niestabilności wobec kierowców. Załogą #77 w tym roku zostanie Ben Barker, Bernardo Sousa i Ben Tuck. Pomimo wielu zachwiań z kierowcami brązowymi w ubiegłym roku dla załogi #88, w zespole zostali Giammarco Levorato i Dennis Olsen. Dołączy do nich Steffano Gatuso.
Akkodis ASP Team, jak wiele zespołów przed nimi, zmienili większość swoich załóg. Kierowca Toyoty, Jose Maria Lopez, jako jedyny pozostał w samochodzie #87 z ubiegłorocznego składu. Dołączą do niego Clemens Schmid i Razvan Umbrarescu. Załoga #78, podobnie do #87, zatrzymała jednego kierowcę z 2024. Arnold Robin pozostaje w składzie – Finn Gehrsitz i Ben Barnicoat są jego towarzyszami.
Manthey zmieniło swojego sponsora tytularnego z EMA na 1st Phorm, a wraz z tym dołączyła do nich dwójka nowych kierowców, jak i nowy klient. Morris Schuring i Yasser Shahin odeszli z zespołu na koszt Ricciardo Pery i Ryana Hardwicka. W zespole pozostał Richard Lietz, a Manthey 1st Phorm znowu będzie używał numeru #92, albowiem Pure Rxcing swoimi przenosinami do ELMS zwolnił go.
Iron Dames, podejmujące się współpracy z Manthey’em, przeprowadziły jedną zmianę – Sarah Bovy przez swoją zmianę licencji zostanie zmieniona z Celią Martin.

Źródła: Oficjalna Strona WEC, Zdjęcia autorstwa Fabrizio Boldoni (zdjęcie tytułowe) Julien Delfosse (Zdjęcie Theo Pourchaire) Charly Lopez (Zdjęcie Valentino Rossiego) z oficjalnej strony WEC, prowizoryczna lista zgłoszeń na 1812km Kataru, Oficjalny profil WEC na X, www.motorsport.com
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Opublikuj komentarz