To już dzisiaj! Zapowiedź Daytona 24h!
Czas na kolejną edycję legendarnego wyścigu 24-godzinnego na torze Daytona International! W tym roku udział bierze aż 12 aut GTP (Hypercar), 12 LMP2, 15 GTD Pro i 22 GTD. Na pewno jest co wypatrywać, zwłaszcza że mamy rodzimy zespół – Inter Europol Competition na starcie! Wyścig rozpocznie się dzisiaj o 19:30, a tymczasem zapraszam Was na szybki opis i skrót wydarzeń z kwalifikacji!
Nieco ponad 4 kilometrowy tor w stanie Indiana jest znany głównie z jednego powodu – owalu. Oczywiście auta nie przejeżdżają przez całą jego długość, gdyż jest to tzw. Road course, ale sama jazda po tym odcinku jest niesamowicie widowiskowa.
Ze względu na charakterystykę obiektu, praktycznie cały czas wyższe kategorie muszą sobie radzić z dublowanymi zawodnikami, a kilka aut jest na każdym zakręcie cały czas (w przeciwieństwie do Le Mans). Nitka jest oczywiście również przez to bardzo wymagająca i każde rozproszenie uwagi może skończyć się na ścianie. Przedsmak walki widzieliśmy już w kwalifikacjach między Lamborghini a Acurą, więc miejmy nadzieję, że przełoży się to na wyścig.

GTD Pro i GTD
Dwie kategorie GTD to odpowiednik GT3 znanego szerzej z mistrzostw WEC. Kierowcy z dłuższym stażem jeżdżą w autach z dopiskiem “Pro”, co ma oddzielać nowicjuszy, którzy się uczą, od weteranów serii. W tym roku dochodzi jeszcze kolejna zmiana jeśli chodzi o ten format, ponieważ przy procedurze samochodu bezpieczeństwa, te kategorie dostaną własny Safety Car (podobnie jak GTP i LMP2). Umożliwi to znacznie mniejszy chaos w aleji serwisowej przy pit stopach oraz przy restartach.
W GTD w czwartkowych kwalifikacjach zatriumfowała załoga #120 Wrights Motorsports w Porsche! Są to zwycięzcy Daytony z 2022, więc dzięki temu wynikowi będą mieć duże szanse na powtórzenie wyniku. Na starcie będzie próbował im pokrzyżować plany #57 Winward Motorsports w swoim Mercedesie. Oczywiście trzeba wspomnieć o jednym z najciekawszych projektów wyścigowych ostatniego czasu – Iron Dames. Skład złożony z pań poradził sobie całkiem nieźle, kończąc na 11 pozycji. One, ale też cała reszta będą mieć jednak aż 24 godziny na odrobienie wszelkich strat, tak więc nikt nie może być pewny zwycięstwa, bądź porażki.
W kategorii dla weteranów pierwszy rząd zajęły Fordy Mustangi z zespołu Ford Multimatic Motorsports. Zespół, który wygrał mistrzostwa IMSA w zeszłym roku, a więc AO Racing ze swoim prześlicznym Porsche w malowaniu dinozaura “Rexy” zakwalifikowali się jako siódmi.

LMP2
Prototypy LMP2 to kategoria, która z pewnością najbardziej interesuje wszystkich Polaków. W tym roku ponownie Inter Europol Competition wystawia swój samochód w rywalizacji o najwyższe laury. Tym razem tylko jesteśmy bez współpracy z PR1 Mathiasen Motorsports, ponieważ dostaliśmy własne miejsce na gridzie (liczba aut jes ograniczona i tylko najlepsi je dostają).
Oznacza to duże wyzwania dla ekipy, ale w końcu “Turbopiekarze” wygrali już Le Mans, IMSE rok temu oraz bylli tuż za podium roku temu na Daytonie. Niestety czerwona flaga, która została wywołana przez “Spark’ego”, a więc AO Racing, uniemożliwiła im poprawy czasu w samej końcówce sesji i do wyścigu ICE ruszy dopiero z 10 pozycji. United Autosports udowodniło swoją formę i zdobyło pole position na dzisiaj, a PR1 będzie próbowało ich zaatakować z drugiego miejsca.
GTP
Najszybsza i najbardziej zróżnicowana klasa samochodów w tym roku ma dowieźć jeszcze więcej emocji. Aż 12 aut stanie do rywalizacji o zaszczytny tytuł zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu. Po kwalifikacjach, w których nie obyło się bez przygód i walki, pierwszą pozycję zapewniło sobie #24 BMW. Powracająca Acura Meyer Shank Racing wywalczyła sobie drugie miejsce na starcie, a zeszłoroczni zwycięzcy – #7 Porsche Penske będzie tuż za nimi. W tej edycji udział wezmą takie gwiazdy jak: Kobayashi, Estere, Magnussen, Drugovich, Rosenqvist, czy Palou. A to naprawdę nie wszyscy, bo jak co roku każdy chce spróbować to wygrać!
Podsumowując czeka nas cała doba zaciętej walki i na pewno nie obędzie się bez wielu tragedii. Mimo że jest mniej aut niż zazwyczaj w wyścigach WEC, tak warto obejrzeć, chociaż przez chwilę to widowisko, ponieważ ani Acury, ani “Turbopiekarzy” tam nie uświadczymy. Cała transmisja jest całkowicie za darmo na Youtubie IMSY, a więc nic to nie kosztuje.

Wyniki kwalifikacji:
GTP:
- 24 BMW M Team RLL
- 93 Acura Meyer Shank Racing
- 7 Porsche Penske Motorsport
- 31 Action Express Racing
- 85 JDC-Miller Motorsport
- 60 Acura Meyer Shank Racing
- 10 Cadillac Wayne Taylor Racing
- 40 Cadillac Wayne Taylor Racing
- 63 Lamborghini
- 6 Porsche Penske Motorsport
- 5 Proton Competition
- 25 BMW M Team RLL
LMP2:
- 22 United Autosports USA
- 52 PR1 Mathiasen Motorsports
- 2 United Autosports USA
- 73 Pratt Miller Motorsports
- 11 TDS Racing
- 99 AO Racing
- 88 PECOM Racing
- 74 Riley
- 04 CrowdStrike Racing by APR
- 43 Inter Europol Competition
- 18 Era Motorsport
- 8 Tower Motorsports
GTD Pro:
- 64 Ford Multimatic Motorsports
- 65 Ford Multimatic Motorsports
- 48 Paul Miller Racing
- 3 Corvette Racing by Pratt Miller
- 9 Pfaff Motorsports
- 4 Corvette Racing by Pratt Miller
- 77 AO Racing
- 91 Trackhouse by TF Sport
- 75 75 Express
- 007 Heart of Racing Team
- 69 GetSpeed
- 81 DragonSpeed
- 1 Paul Miller Racing
- 20 Proton Competition
- 14 Vasser Sullivan
GTD:
- 120 Wrights Motorsport
- 57 Winward Motorsport
- 45 Wayne Taylor Racing
- 32 Korthoff Competition
- 12 Vasser Sullivan
- 78 Forte Racing
- 19 Van der Steur Racing
- 27 Heart of Racing Team
- 70 Inception Racing
- 34 Conquest Racing
- 83 Iron Dames
- 021 Triarsi Competizione
- 44 Magnus Racing
- 96 Turner Motorsport
- 21 AF Corse
- 36 DXDT Racing
- 13 AWA
- 66 Gradient Racing
- 80 Lone Star Racing
- 47 Cetilar Racing
- 50 AF Corse
- 023 Triarsi Competizione
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Opublikuj komentarz