Walka ramię w ramię i triumfy jak za dawnych lat. Przewodnik po World SuperBike (WSBK)!
Fani motorsportu w końcu mogą zacząć budzić się ze snu zimowego. W przeciągu ostatnich tygodni ruszyło WRC, NASCAR, IMSA, czy Formula Winter Series. Nie inaczej jest w tym tygodniu, ponieważ swój kolejny sezon rozpocznie seria World SuperBike, czyli mistrzostwa motocykli produkcyjnych. Z racji tego, że kocham promować wszelkie serie, które są niższą w Polsce (a szczególnie jeśli tyczy się to maszyn na dwóch kołach), to podobnie jak parę miesięcy temu z MotoGP, tak teraz przygotowałem przewodnik dla nowych fanów WSBK, gdzie wszystko jest możliwe, a zawodnicy po wygranych cieszą się jak Valentino Rossi w złotych czasach.

Wprowadzenie do WSBK – po co dwa mistrzostwa świata motocykli?
Już wcześniej pisałem o rywalizacji prototypów motocykli i wielu z Was może sobie zadać pytanie: po co tak to wszystko komplikować i robić jakieś kolejne mistrzostwa, jednak już spieszę z tłumaczeniem. World SuperBike to seria, która powstała w 1988, a więc jest stosunkowo młoda, porównując ją do Formuły 1, czy MotoGP, ale wiek kompletnie nie ujmuje z jej konkurencyjności.
WSBK to mistrzostwa zmodyfikowanych motocykli produkcyjnych, a nie jak MotoGP prototypów. Oznacza to, że każdą maszynę na jakich jeżdżą zawodnicy, więc mogą być one kupione przez każdego z nas. Oczywiście są one dostosowywane do regulaminu serii (chociażby jeśli chodzi o pojemność baku paliwa, czy jego przepływu), ale dalej są one bardzo zbliżone do ich wersji z salonów. Dzięki temu producenci mogą rozwijać ich niezawodność oraz osiągi, bez potrzeby inwestowania znacznie większej sumy pieniędzy w budowę prototypu.
Motocykle ważą około 165 kilogramów, posiadają 1000cc pojemności oraz 250 koni mechanicznych, co przekłada się na osiąganie nawet 330 km/h podczas wyścigów. Tym samym są zbliżone do znacznie bardziej popularnych prototypów, nawet pod względem areo, które też będzie ograniczane w kolejnych latach.
Mimo podobnych specyfikacji, same maszyny prowadzą się zupełnie inaczej niż w MotoGP i charakteryzują się mniejszym kątem pochylenia w zakrętach oraz tym, że zawodnicy mogą znacznie bardziej poszaleć na hamowaniach. Dzięki temu znacznie łatwiejsza jest rywalizacja bok w bok w zakrętach.
Mimo że ludzie często określają ją jako dla tych, co się nie dostali do “klasy królewskiej”, bądź są już na nią za starzy, ale nie dajcie się nabrać, bo jeżdżą w niej gwiazdy nie mniejszego kalibru niż w MotoGP, same wyścigi dają niemniej emocji.

Zespoły i zawodnicy World SuperBike
Struktura organizacyjna zespołów WSBK jest bardzo podobna do mistrzostw prototypów. Zatem mamy podział na zespoły fabryczne, które wytwarzają całe motocykle oraz je sprzedają na rynku (żeby jakiś model był zaakceptowany do serii, to musi być sprzedana wystarczająca ilość jego sztuk) i zespoły satelickie, które kupują gotowe maszyny od producentów. Zasadnicza różnica jest w tym, że ekipy nie muszą wystawiać dwóch kierowców, tylko mogą jednego, przez co mogą znacząco ograniczyć koszty. Obecnie w paddocku korzysta z tego aż 5 z 14 zespołów, więc pomaga to uatrakcyjnić serię.
W tym roku będzie rywalizowało łącznie 6 producentów: BMW, Yamaha, Ducati, Kawasaki, Honda i “nowa” w sporcie Bimota. Jeśli nigdy nie słyszeliście o tej ostatniej marce to nie przejmujcie się, bo ja do niedawna też nie. Bimota to ekskluzywna marka Kawasaki, które po tym sezonie się wycofuje, a raczej zmienia nazwę (coś jak zmiana Renault na Alpine w F1).
Jak już wspominałem stawka World SuperBike wcale nie odbiega mocno od MotoGP. Mamy w niej chociażby sześciokrotnego mistrza świata Johnatana Rae, czy Alexa Lowesa, którego możecie kojarzyć z Moto2. Jednak najbardziej znanym zawodnikiem jest Toprak Razgatlioglu – obecny mistrz świata, który swoją jazdą i popisami po zwycięzcach jest porównywany do Valentino Rossiego.

Zespoły WSBK w sezonie 2025
Aruba.it Racing – Ducati – Nicolo Bulega i Alvaro Bautista
Barni Spark Racing Team – Danilo Petrucci i Yari Montella
Bimota by Kawasaki Racing Team – Axel Bassani i Alex Lowes
ELF Marc VDS Racing Team – Sam Lowes
GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team – Remy Gardner i Dominique Aegerter
Honda HRC – Xavi Vierge, Iker Lecuona i Tetsuta Nagashima
Kawasaki WorldSBK Team – Garrett Gerloff
MGM BONOVO Racing – Scott Redding
Motocorsa Racing – Ryan Vickers
Pata Maxus Yamaha – Adrea Locatelli i Jonathan Rea
PETRONAS MIE Honda Racing Team – Zaqhwan Zaidi I Tarran Mackenzie
ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team – Michael Van Der Maek i Toprak Razgatlioglu
Team Pata Go Eleven – Andrea Iannone
Yamaha Motoxracing WorldSBK Team – BAHATTIN SOFUOGLU I Tito Rabat
Jak wygląda weekend i punktacja?
Jedno jest pewne: w WSBK nie da się nudzić. Sam weekend jest bardzo intensywny, głównie z powodu aż 3 wyścigów w jeden weekend.
W piątek zawodnicy dostają czas na przygotowanie motocykli podczas dwóch sesji treningowych, a w sobotę przed południem mają ostatnią szansę na zmianę ustawień i poprawki w ramach FP3. Chwilę później zaczyna się walka o ustawienie do dwóch pierwszych wyścigów. Kwalifikacje określane jako super pole odbywają się w ramach jednej sesji i nie ma systemu eliminacji, jak jest chociażby w WEC, czy F1.
Po południu zawodnicy stają do pierwszego wyścigu o długości około 100 kilometrów i na tym kończy się sobota. W niedzielę za to dzień rozpoczyna się tzw. Super Pole Race, w ramach którego przyznawana jest mniejsza liczba punktów, ale za to dzięki niemu ustalana jest pierwsza dziewiątka na starcie podczas drugiego głównego wyścigu. Trwa on 10 okrążeń na każdym torze i zawodnicy podczas niego często wybierają opony kwalifikacyjne. Ostatnia sesja to wyżej wspomniany wyścig, który trwa tyle samo co pierwszy i zamyka nam niedzielę.

Punkty przyznawane w głównych wyścigach:
Poz. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
Pkt. | 25 | 20 | 16 | 13 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Punkty przyznawane w Super Pole Race:
Poz. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Pkt. | 12 | 9 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Mistrzostwa juniorów WSBK
Podczas WSBK, w zależności od rundy, mamy możliwość oglądania serii juniorskich, które też są mistrzostwami świata.
Zaczynając od World Supersport Championship, jest to seria, którą możemy porównać do F2, bądź Moto2. Zawodnicy w niej mogą używać silników o pojemności od 600cc do 955cc w zależności od ilości cylindrów w motocyklu. Naturalnie wygrana w tej serii, daje bardzo duże prawdopodobieństwo przejścia do najwyższej klasy, chociaż czasami zawodnicy zostają w nich na dłużej, nawet po wygraniu mistrzostwa.
Kolejną klasą, która jest przeznaczona dla juniorów padoku WSB jest World Supersport 300cc Championship. To w niej najmłodsi mają szansę nauczyć się walki bok w bok i trzymania konsekwentnego tempa. Seria ta zostanie przekształcona w przyszłym roku w inny twór, ale prawdopodobnie same regulacje będą bardzo podobne i główną zmianą będzie nazwa.
Najnowszymi mistrzostwami, bo powstałymi rok temu, jest FIM Women’s Circuit Racing World Championship. W tej serii mogą się rozwijać kobiety i dzięki temu walczyć o miejsce w wyższych kategoriach. Wszystkie zawodniczki są wyposażone w Yamahy YZF R7, więc mają równe szanse.

Czego się spodziewać przed sezonem?
2025 rok w World SuperBike rusza już w ten weekend, gdzie zawodnicy ruszą z pól startowych w Australii. Po niespodziewanym rozwoju BMW, Toprak zdobył swoje drugie mistrzostwo świata i na pewno spróbuje je obronić. Jeszcze rok temu każdy kazał wziąć rozpęd Turkowi i uderzyć w ścianę po sensacyjnym kontrakcie z niemiecką marką, a na tej maszynie zdobył największą ilość zwycięstw z rzędu w historii WSBK.
Bicie kolejnych rekordów będzie próbował Bulega, a więc najnowszy nabytek fabrycznego Ducati. Rok temu w jego debiucie spisywał się wyśmienicie i chociażby został v-ce mistrzem, a jak sam wiele razy przyznawał, ma ochotę na więcej w 2025.
Nie możemy również zapomnieć o zespole Yamahy i Bimoty, które o ile poczyniły postęp przez przerwę, to na pewno sporo namieszają.
Transmisja jest dostępna na Eurosporcie, zarówno z polskim i angielskim komentarzem, a każda runda i wydarzenia będą oczywiście opisywane na naszej stronie.
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Opublikuj komentarz