Kto jedzie do Francji? Wstępna lista startowa 24h Le Mans 2025
Pomimo to, że stawkę, która w czerwcu podejmie się dwudziestoczterogodzinnego maratonu na Circuit de La Sarthe znamy już w większości, nie poznaliśmy wszystkich zgłoszeń. Wraz z ogłoszeniem prowizorycznej listy zgłoszeń na ten legendarny wyścig, możemy poznać tych, którzy z poza mistrzostwa WEC zgłosili swoje auta aby wziąć udział w 93 edycji 24h Le Mans.
Są to gościnne Hypercary i LMGT3, oraz całą stawkę LMP2, która z mistrzostwa została usunięta po zakończeniu sezonu 2023. Stawka WEC pozostaje bez zmian, a dochodzą do niej zgłoszenia z poza serii.
Jak wybiera się zgłoszenia na 24h Le Mans?
Jeśli dany zespół nie otrzymał automatycznego zaproszenia, to może ubiegać się o uczestnictwo. Automobile Club de l’Ouest, organizator 24h Le Mans może, choć nie musi, przyjąć takiego zgłoszenia. W klasie LMP2 i LMGT3 zespoły muszą również zweryfikować licencje swoich kierowców, aby zostać dopuszczonym do wyścigu. W klasie Hypercar ten problem nie występuje przez dozwolenie dowolnych ułożeń licencyjnych kierowców, a konkretnie jedynym wymogiem jest brak kierowcy z licencją brązową.
Automatyczne zaproszenia są za zwycięstwa w seriach, z którymi ACO współpracuje, lecz nie obejmuje to ich wszystkich. Obecnie zaproszenia są za zwycięstwo mistrzostwa w każdej klasie ELMS. Zdobycie mistrzostwa IMSA również przyznaje zaproszenie, albowiem w klasie GTP to seria wybiera najlepszego kandydata do otrzymania zaproszenia, nie zależnie od końcowych wyników mistrzowskich. W klasach LMP2 i GTD zaproszenie otrzymuje kierowca z licencją brązową.
Zwycięstwo w tzw. „Zimowym” Asian Le Mans Series również przyznaje zaproszenia, choć tylko dla klasy LMGT3 i LMP3. LMP3 nie dostają tu zaproszenia, choć w czasach kiedy zespołów chętnych było mniej, to i one się załapywały, razem ze zwycięzcami Le Mans Cup. Od momentu zwiększenia liczby uczestników owe klasy dostają zaproszenie na Road To Le Mans, a nie samo 24h Le Mans.
Ostatnim automatycznym zaproszeniem jest zwycięstwo w klasie dla kierowców brązowych w GT World Challenge Europe. Jak nazwa sugeruje, zaprasza ono tylko jeden samochód LMGT3.

Klasa Hypercar 24h Le Mans: Sukces Cadillaca i Porsche, Proton rezerwowym

Zaproszenie w klasie Hypercar było do rozdania tylko jedno, co jest małą ilością w porównaniu do reszty klas. Otrzymało je Porsche Penske Motorsport z numerem #7 z IMSA. Na Le Mans wystartuje z numerem #4, bo Toyota Gazoo Racing posiada ten numer w trakcie sezonu. Wayne Taylor Racing zaaplikowało o wystawienie jednego ze swoich Cadillaców V-Series.R. To samo zrobiło Whelen, który rok temu otrzymało zaproszenie jako Action Express Racing, a w tym roku aplikowało o jedno zgłoszenie na Le Mans.
Składy gości w klasie Hypercar na obecną chwilę są złożone z kierowców, którzy są już związani z zespołem poprzez udział w IMSA. Na liście brakuje jednego z kierowców samochodu Porsche Penske Motorsport #4. Uczestniczący zawodnik ma być ogłoszony w najbliższym czasie.

Klasa LMP2: 17 prototypów, a to nie koniec zabawy

Klasa LMP2 w stu procentach składa się z prototypów, które nie biorą udziału w mistrzostwach świata, i to głównie one były niewiadomą w zgłoszeniach na 24h Le Mans. W tym roku bierze w tej klasie udział aż 17 samochodów, każdy będący Orecą 07 z silnikiem Gibson. Dziewięć z siedemnastu LMP2 są to samochody Pro/Am. Stwarza to węższą stawkę w zwykłym LMP2 i pozwala wykazać się brązowym kierowcom przy najszerszej publiczności.
Automatyczne zaproszenia otrzymało pięć zespołów i jeden kierowca – RLR M Sport, Inter Europol Competition, Algarve Pro Racing, AF Corse i Nicholas Boulle. AO by TF było również uprawnione do wzięcia udziału w 24h Le Mans z zaproszenia, lecz wygląda na to, że nie wykorzystali go.
Reszta prototypów była zgłoszona przez zespoły. Wiele ekip na tej liście zgłosiło po dwa auta i obydwa zostały zatwierdzone. Zbliżając się do daty wyścigu, będziemy poznawali coraz więcej kierowców, którzy się pojawią jako zawodnicy w klasie LMP2. Ponadto, niektóre zespoły już potwierdziły swoje załogi, np. Inter Europol Competition. Wraz z tym, została potwierdzona informacja że w 24h Le Mans będzie uczestniczyło dwóch Polaków. Poza Robertem Kubicą w klasie Hypercar pojawi się także Jakub Śmiechowski w klasie LMP2.
Kierowcy na prowizorycznej liście nie zawsze muszą być tymi, którzy koniec końców pojadą ze swym zespołem na 24h Le Mans. Do momentu wydania finalnej listy zgłoszeń owa lista może ulec zmianie wiele razy – będą wychodziły poprawki, z co raz nowszymi składami zgłoszonymi do rywalizacji we Francji.

Klasa LMGT3: Najliczniejsza stawka na 24h Le Mans 2025

Pomimo wyrównanej ilości aut Hypercar i LMGT3 w reszcie sezonu WEC, na Le Mans zaczynają się różnice. LMGT3 ma w tym roku trzy zgłoszenia więcej niż najwyższa klasa. Trzy zespoły otrzymały zaproszenie – Iron Lynx, Manthey i Ziggo Sport Tempesta. Dwa zespoły z wyżej wspomnianej trójki, Manthey i Iron Lynx, są stałymi uczestnikami mistrzostwa WEC w klasie LMGT3, więc będą mieli kolejny samochód, który będą obsługiwać podczas 24h Le Mans. Podobnie jak w LMP2, również jedno z zaproszeń powędrowało do kierowcy brązowego. Jest nim Orey Fidani i wystartuje on z AWA Racing #13.
Ziggo Sport Tempesta jest jedynym kandydatem na tej liście, który nie pochodzi z serii, gdzie przynajmniej jedna klasa używa prototypów. Tylko dwa auta zostały zatwierdzone po zgłoszeniu przez zespoły do wzięcia udziału pomimo braku automatycznego zaproszenia – Richard Millie AF Corse #150 i Kessel Racing #57. Obydwa zgłoszenia używają Ferrari 296 LMGT3 jako swojego zgłoszonego auta.

Samochody rezerwowe: na wszelki wypadek

Samochody rezerwowe są zgłoszeniami, które mają na celu zastąpienie któregoś z uczestników, w przypadku niemożności wystawienia przez niego auta. W przypadku, gdy któreś ze zgłoszeń na głównej liście nie będzie mogło wziąć udziału, jego miejsce zajmie któreś z rezerw. Gdyby wycofanie się jednego z głównych zgłoszeń odbyło się w tydzień wyścigowy, byłoby jednak za późno, aby wprowadzić na jego miejsce zgłoszenie z owej listy.
W tym roku to skromne grono zawiera sześć zgłoszonych aut – jeden Hypercar Proton Competition, dwa Ferrari 296 LMGT3 należące kolejno do GR Racing i JMW Motorsport, jak i trzy Oreci 07 z silnikiem Gibson, należące do DKR Engineering, Duqueine Team i Vector Sport.
Źródła: Lista Zgłoszeń na 24h Le Mans 2025, Marius Wulf i Javier Jimenez dla DPPI
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Opublikuj komentarz