Pierwszy road course! Podsumowanie NASCAR na COTA
Wczoraj odbyła się pierwsza runda w sezonie NASCAR na torze z prawymi zakrętami, czyli rzadkością w tej serii. Mowa oczywiście o torze w Texasie – Circuit Of The Americas! Walka o fazę pucharową trwa w najlepsze, a takie obiekty zawsze przynoszą nam niemało zaskoczeń i potencjalnych underdogów w dalszej części sezonu, więc mimo wszystko są ciekawe do oglądania. Zapraszam na podsumowanie trzeciej rundy najpopularniejszej amerykańskiej serii wyścigowej!

Nowa nitka i nowy kierowca w NASCAR
Władze NASCAR postanowiły chociaż trochę urozmaicić ściganie na 15 letnim obiekcie, po dość niemrawych wyścigach w ostatnich latach. Żeby to zrobić postanowili sięgnąć do byłych praktyk stosowanych przez USA i skrócili dystans toru prostą linią między dwoma zakrętami. Dodało to dwa dodatkowe miejsca na dive bomby i przy okazji przyśpieszyło czas okrążenia do około 100 sekund. Limity toru były pilnowane tylko w zakrętach 3,4 i 5, więc w innych częściach toru krawężniki były sztucznym ograniczeniem.
Kolejną zmianą jest pojawienie się debiutanta na tym torze (ale tylko na tą rundę), a mianowicie wschodzącą gwiazdę Xfinity Series (takiej NASCAR-owej F2/F3) – Connor Zilisch. Pojechał on w barwach Trackhouse Racing, a chociażby mówi się o jeżdzeniu full time dla tego zespołu w przyszłym sezonie.
Kwalifikacje odbyły się również z innym formatem, niż na owalach, ponieważ zawodnicy zostali podzieleni na dwie grupy, w których walczyli o miejsce w poszczególnej linii. Pole poistion wywalczył Tyler Reddick, przed swoim kolegą zespołowym – Wallacem. W czasówce warto pochwalić Zilischa, bo dał radę zakwalifikować się na 14 polu startowym.

95 okrążeń w gorącym Texasie
Z powodu długiego i szerokiego asfaltu mogliśmy unikać wielu neutralizacji. Auta miały dużo czasu na powrót do pełnej prędkości i wszelkie żółte flagi były tylko w przypadku zakopania się w żwirze, bądź uderzenia w bandę. Pierwszy bardzo nieudany atak przeprowadził Chastain, który w hamowaniu do jedynki uderzył w Elliota, co w rezultacie spowodowało jego obrót i koniec marzeń o dobrym wyniku.
Reszta pierwszych dwóch etapów wyścigu (40 z 95 kółek) przebiegła w spokojnej atmosferze. Głównym faworytem stał się wtedy Van Gisbergen, który zawsze błyszczy na “normalnych” torach, a gonili go Busch z Reddickiem. Przy okazji Larsonowi mechanicy źle dokręcili koło, przez co musiał zajechać po kolejne i stracić bardzo dużo czasu. Stage nr 1, jednak padł łupem Wallace’a, a na koniec drugiej części na prowadzeniu znalazł się Preece, który nie zjechał do boksu.

Powórka Chastaina z 2023 roku
Tuż na początku finałowego odcinka dostaliśmy pierwszą neutralizacje, która była spowodowana wylądowaniem uderzeniem Zilischa w obracającego się Suareza na środku toru. Debiutant nie miał szansy na reakcję i wylądował w bandzie po kolizji z kolegą zespołowym (o ironio to Suareza ma według plotek zastąpić). Po kolejnym długim czasie z wyścigiem pod zieloną flagą, Hamlin zainspirował się od Chastaina i postanowił wyeliminować z wyścigu Austina Dillona, który w wyniku uderzenia zakopał się w żwirze.
Po ostatniej niedzielnej neutralizacji szykowaliśmy się do ostatecznego pojedynku między Bellem, Reddickiem, Buschem i Byronem. Busch walczył dzielnie, żeby przełamać swoją bardzo długą passę bez zwycięstwa, ale nie udało mu się i z pierwszej pozycji finalnie spadł na czwartą. Reddick również musiał zadowolić się dopiero trzecim miejscem. Finalnie laury zwycięstwa przypadły Bellowi, który jednak ledwo zdołał obronić się przed Byronem i wygrał drugi wyścig z rzędu. Jest to pierwszy taki przypadek od 2023 roku, a więc passy Bueschera!
Wcześniej w tekście wspominałem o bardzo wysokich temperaturach. Niestety przekonał się o tym chociażby Keselowski, którego kamizelka chłodząca przestała działać i po wyścigu był wycieńczony. Na szczęście po przyjęciu odpowiednich płynów, kierowca czuje się lepiej, więc będzie gotowy na kolejną rundę.

Końcowe wyniki NASCAR na torze COTA
Pozycja | Kierowca | Numer auta | Zespół | Producent |
---|---|---|---|---|
1 | Christopher Bell | #20 | Joe Gibbs Racing | Toyota |
2 | William Byron | #24 | Hendrick Motorsports | Chevrolet |
3 | Tyler Reddick | #45 | 23XI Racing | Toyota |
4 | Chase Elliott | #9 | Hendrick Motorsports | Chevrolet |
5 | Kyle Busch | #8 | Richard Childress Racing | Chevrolet |
6 | Shane van Gisbergen | #88 | Trackhouse Racing | Chevrolet |
7 | Chris Buescher | #17 | RFK Racing | Ford |
8 | Noah Gragson | #4 | Front Row Motorsports | Ford |
9 | Alex Bowman | #48 | Hendrick Motorsports | Chevrolet |
10 | Todd Gilliland | #34 | Front Row Motorsports | Ford |
11 | Michael McDowell | #71 | Spire Motorsports | Chevrolet |
12 | Ross Chastain | #1 | Trackhouse Racing | Chevrolet |
13 | Carson Hocevar | #77 | Spire Motorsports | Chevrolet |
14 | Chase Briscoe | #19 | Joe Gibbs Racing | Toyota |
15 | Brad Keselowski | #6 | RFK Racing | Ford |
16 | Justin Haley | #7 | Spire Motorsports | Chevrolet |
17 | Riley Herbst | #35 | 23XI Racing | Toyota |
18 | Ricky Stenhouse Jr. | #47 | HYAK Motorsports | Chevrolet |
19 | Ryan Blaney | #12 | Team Penske | Ford |
20 | Bubba Wallace | #23 | 23XI Racing | Toyota |
21 | Denny Hamlin | #11 | Joe Gibbs Racing | Toyota |
22 | John Hunter Nemechek | #42 | Legacy Motor Club | Toyota |
23 | Cole Custer | #41 | Haas Factory Team | Ford |
24 | Joey Logano | #22 | Team Penske | Ford |
25 | Austin Cindric | #2 | Team Penske | Ford |
26 | Josh Berry | #21 | Wood Brothers Racing | Ford |
27 | Erik Jones | #43 | Legacy Motor Club | Toyota |
28 | Ty Dillon | #10 | Kaulig Racing | Chevrolet |
29 | Zane Smith | #38 | Front Row Motorsports | Ford |
30 | AJ Allmendinger | #16 | Kaulig Racing | Chevrolet |
31 | Cody Ware | #51 | Rick Ware Racing | Ford |
32 | Kyle Larson | #5 | Hendrick Motorsports | Chevrolet |
33 | Ryan Preece | #60 | RFK Racing | Ford |
34 | Ty Gibbs | #54 | Joe Gibbs Racing | Toyota |
35 | Austin Dillon | #3 | Richard Childress Racing | Chevrolet |
36 | Daniel Suarez | #99 | Trackhouse Racing | Chevrolet |
37 | Connor Zilisch | #87 | Trackhouse Racing | Chevrolet |
Co czeka nas w niedzielę podczas kolejnej rundy NASCAR?
Do fazy play off dalej awansu mogą być tylko pewni Bell i Byron, ale kolejna runda już za tydzień! Tym razem jedziemy do Phoenix, gdzie zawodnicy pojeżdżą już standardowo po owalu. Jest to też miejsce, gdzie odbywa się finał sezonu, a więc polecam obejrzeć i czekać na kolejne podsumowania!
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Opublikuj komentarz