Polacy w rajdzie Dakar 2025!
Mamy 2 stycznia, a to oznacza tylko jedno – sezon wyścigowy 2025 uważam za rozpoczęty! Noworocznym prezentem dla fanów jazdy po niezbyt równym terenie jest jutrzejszy start Dakaru! Właśnie z tej okazji pragnę przybliżyć wam naszych rodaków startujących w tegorocznej edycji, bo pamiętajmy, że nasze wsparcie dużo znaczy.
Polacy na dwóch kołach
Przez wydmy na motocyklach w tym roku będą się ścigać dwaj panowie z Polski. Pierwszym z nich jest Konrad Dąbrowski. Będzie to czwarty Dakar Konrada na motocyklu w kategorii Rally 2. Polak z roku na rok się rozwija i osiąga coraz wyższe lokaty na mecie.
W ostatnich kilku latach miał wiele sukcesów – wygrana w FIM World Cup Baja i Qatar Baja oraz podium w mistrzostwach rajdów cross country W2RC. Rok temu osiągnął 12 pozycję w Dakarze, a trzeba również wspomnieć, że w 2021 roku został najmłodszym uczestnikiem, który ukończył ten prestiżowy rajd na motocyklu w historii. Z pewnością Konrad jest jednym z faworytów do przekroczenia mety na pierwszym miejscu, a on sam chciałby się znaleźć co najmniej w czołowej 5.
Drugim Polakiem w klasie Rally2 jest Bartłomiej Tabin. Będzie to drugi występ 51 latka, który jeszcze wcześniej ścigał się w wyścigach długodystansowych. W rajdach wygrał chociażby Polish Baja Rally, a jak sam powiedział zamierza celować w podium w klasyfikacji weteranów.
Kategoria Challenger
W klasie lekkich prototypów jest najwięcej Polaków do wypatrywania. Pierwszym z nich jest debiutant i mistrz Czech 2023 roku – Adam Kuś. Brak doświadczenia nadrabiać będzie jego pilot – Dmytro Tsyro, dla którego będzie to już 6 edycja.
W 2025 roku nie zabraknie również braci Zoll, a więc Łukasza i Michała, którzy w zeszłym roku startowali w klasie pojazdów historycznych. Bliźniacy skaczą na głęboką wodę, przesiadając się do zupełnie innej klasy, ale sami mają ogromne doświadczenie i pragną dojechać do końca.
Piotr Beaupre i Jacek Czachor są kolejną polską ekipą. Piotr postanowił wystartować w swojej 5 edycji tego rajdu, po kilku latach przerwy, mając aż 64 lata! W grudniu w Abu Dhabi Desert Challenge poszło mu dobrze – ukończył na 8 pozycji, a więc jest potencjał na solidny wynik. W końcu zbiera doświadczenie od kiedy ma 15 lat! Jego partnerem będzie absolutna legenda rajdów przełajowych w Polsce. Jacek wziął udział w aż 17 edycjach Dakaru, a na przestrzeni całego swojego życia wziął udział w ponad 100 rajdach cross country!
SSV na Dakar
Zmodyfikowanymi autami produkcyjnymi pojedzie jedna ekipa plus jeden pilot. Polską ekipą będą Grzegorz Brochocki i Grzegorz “Bzyku” Komar. Dla obu będzie to drugi start w Dakarze, ale startowali w wielu innych eventach terenowych na przestrzeni kilku ostatnich lat. Warto wspomnieć, że ukończyli zeszłoroczny rajd Maroko na 9 pozycji w klasie.
Z kolei Marcin Pasek odegra swoją rolę jako pilot Hasana Alsadadi’ego. Będzie to jego drugi Dakar, w którym po raz kolejny wystartuje jako pilot, więc trzymamy kciuki.
Auta Classic
W rywalizacji konstrukcji historycznych w swoim Porsche 924 wystartują Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka. Tomasz też wystartuje po raz 2 w Dakarze, a sam jest założycielem Enduro Rally i P-Series Rally w naszym kraju. Jego pilot z kolei ma liczne doświadczenie w rajdach historycznych (głównie w Monako) i z pewnością oczekuje kolejnych wyzwań.
Masywne Ciężarówki
Najcięższymi wozami pojedzie w tym roku 2 Polaków – Bartłomiej Boba i Darek Rodewald. Bartłomiej, startujący w rajdach od 27 lat (zdobywając chociażby podia w rajdzie Maroko, lub startując w WRC), będzie pilotem (w jego 5 starcie w Dakarze) Tomasa Vratny’ego. Z kolei Darek Rodewald będzie mechanikiem Alesa Lopraisa. Sam Darek jest trzykrotnym zwycięzcą Dakaru (2012, 2016, 2023) i wielokrotnym bywalcem na podium. Na pewno on i jego ekipa będą pretendentami do zwycięstwa całego rajdu, na co miejmy nadzieję.
Prototypy Ultimate
W najszybszych maszynach zobaczymy również tylko 1 Polaka, ale za to bardzo znanego fanom WRC i WRC2, a więc – Szymona Gospodarczyka. Jest on oczywiście partnerem Miko Marczyka, który często pojawia się w rajdowych mistrzostwach świata oraz na scenie europejskiej. Oprócz sukcesów w krótszych rajdach, Szymon ma ogromne doświadczenie w eventach cross country. Chociażby w 2021 ukończył Dakar na 4 pozycji wraz z Michałem Goczałem, który niestety nie startuje w tym roku, o czym możecie przeczytać tutaj.
Polak zjawił się na zastępstwo za Kuldara Sikka, który dostał urazu kręgosłupa, a poprowadzi Litwina Benediktasa Vanagasa, który startuje w tym rajdzie od 2013 roku!
Podsumowanie
W tym roku, mimo braku Goczałów i Hołowczyca mamy komu kibicować! Z pewnością jest to świetny event, żeby rozpocząć w dobrym tonie 2025 rok oraz ewentualnie zainteresować się rajdami, ponieważ to świetna zabawa. Co najważniejsze – pamiętajmy o wsparciu wszystkich kierowców z naszego kraju, ponieważ dzięki takim z pozoru głupim rzeczom jak polubienia na IG, bądź FB mogą wzbudzać zainteresowanie wśród sponsorów, bez których bardzo ciężko się obyć.
Będzie nam niezmiernie miło, jeśli postawisz nam wirtualną kawę – to nasze paliwo do dostarczania kolejnych informacji ☕
Opublikuj komentarz